Emigreren naar Australië: heerlijk om een nieuwe uitdaging aan te gaan in een nieuw land als Australië, maar wat moet u van te voren allemaal regelen als burger, gezin of expat? Want wat komt er kijken bij emigreren naar Australië qua kosten, eisen, voorwaarden, visum, pensioen, belasting, verzekering, werk, familie en gezin? In dit blog met tips en feiten informeren we u kort en krachtig over uw voorbereiding, een verhuis checklist om uw plannen voor vestiging in Australië tot een succes te maken. Populair bij verhuisbedrijven blijken volgens onderzoek een verhuizing naar steden als Sydney, Perth, Melbourne en Brisbane, en anders een boerderij in de outback van Queensland, Victoria of New South Wales. U kunt voorafgaand aan een internationale verhuizing veel baat hebben aan een checklist om een emigratie in goede banen te leiden.
Wat zijn de verhuiskosten bij emigratie naar Australië?
Een indicatie van de kosten van een verhuizing naar Australië is niet eenvoudig in kaart te brengen. De kosten bij een internationaal verhuisbedrijf voor een emigratie naar Australië zijn afhankelijk van een aantal factoren:
- Wat en wanneer wilt u verhuizen? Een compacte inboedel is uiteraard voordeliger. Bedenk dat een container verschepen naar dit land gemiddeld zeven weken in beslag neemt.
- Hoe wilt u verhuizen? Qua tijd en kosten zijn de verschillen van vervoermiddelen vrij groot qua tijd en kosten.
- Met hoeveel personen wilt u zich dar vestigen? De verhuiskosten van een expat die een jaar later terugkeert liggen natuurlijk heel anders dan bij een gezin.
- Hoe wilt u de verhuizing verzekeren? De tarieven van verzekeraars zijn verschillend en afhankelijk van de samenstelling van de inboedel. Zeker als het de emigratie van huisdieren betreft.
De recente visum regels in Australië bij verhuizingen
De belangrijkste van alle eisen bij een verhuizing naar Australië is de aanvraag van een visum. De visumwetgeving onderscheidt bijna honderd types visa. Vanwege het immigratiebeleid zijn er de laatste jaren strengere voorwaarden aan onder meer de leeftijd, de gezondheid en een hoogopgeleide status. De vier belangrijkste types visa in dit land zijn een visum voor een startende ondernemer, een werkvisum, een family class visum voor een gezin of een employer sponsored visum voor een expat.
Administratie en financiën in Australië: verzekering, pensioen en belasting regelen
- Net als bij elke emigratie wil het nieuwe land eerst dat u een bankrekening heeft in dat land.
- Voor de zorgverzekering kan elke Nederlander een kosteloze Medicare zorgpas aanvragen. Een Nederlandse ziektekostenverzekering is bij een verblijf van meer dan drie maanden in een ander land niet meer geldig.
- Het advies is om de inboedelverzekering en de andere verzekeringstypes al minstens drie maanden van te voren op de hoogte te stellen van de nieuwe vestigingsdatum.
- Maak ruim op tijd een afspraak bij de Belastingdienst in Nederland om uw rechten en plichten daar af te sluiten en u te adviseren over de belastingsituatie in uw nieuwe land. Australië kent
- onder meer grote fiscale verschillen tussen enerzijds alleen werken en anderzijds de combinatie wonen en werken.
- In Australië gaan mensen op de leeftijd van zestig al met superannuation oftewel pensioen. Uw Nederlandse pensioenfonds en de Australische Pensioenkamer moeten beide een zogeheten waardeoverdracht goedkeuren, waarna uw pensioenuitkering maandelijks vanuit Nederland kan worden overgemaakt.
Wetgeving en regels qua werk en arbeidsmarkt in Australië
De voorwaarden op de arbeidsmarkt zijn in dit land in 2017 aanzienlijk veranderd. De regering voert immers een stevig beleid waarbij eigen inwoners voorrang krijgen. Vanuit bescherming voor de eigen arbeidsmarkt is er sinds 2017 geen zogeheten 457-visum meer voor vier jaar kunnen wonen en werken in Australië. Er zijn tegenwoordig twee varianten, eentje voor één jaar en eentje voor vier jaar. Deze worden in geringe mate verstrekt en zijn uitsluitend voor mensen met zogeheten ‘krapteberoepen’, de moeilijk invulbare functies.
Australië en de verhuizing van uw auto
Het invoeren van een auto door een particulier voor een verhuizing is in dit land vrij complex. Het beste kunt u dit proces zowel praktisch als administratief uit handen geven aan een internationaal verhuisbedrijf met ervaring met Australië als vestigingsland. Er moet onder meer een invoervergunning worden aangevraagd bij de overheidsinstantie DOTARS. Daarnaast moet u bewijzen dat u geen commerciële bedoelingen hebt, door aan te tonen dat u al minimaal één jaar eigenaar bent. Overtredingen bij de verhuizing van een auto naar Australië worden vrij zwaar bekeurd.
Een huisdier emigreren van Nederland naar Australië
Een (Europees) dierenpaspoort is verplicht, met daarin alle noodzakelijke informatie over inentingen. De wetgeving is streng: als een huisdier niet is beschermd tegen bepaalde ziektes, moet hij buiten de landsgrenzen een inenting krijgen en dat dan eerst minimaal drie weken laten indalen.bedenk dat niet elk dier qua stress is opgewassen tegen de nogal lange reis naar dit land.
Wenst u extra informatie of advies?
Voor vragen, advies of een vrijblijvende offerte kunt u altijd contact opnemen bij internationaal verhuisbedrijf Mondial Veldhoen verhuizingen. Wij zijn een verhuisbedrijf dat is gecertificeerd door Mondial Movers en hebben jarenlange ervaring met verhuizingen binnen en buiten de EU. Tevens beschikken wij over een grote opslagruimte omdat zeker bij emigraties naar of uit een land er behoefte kan zijn aan onze tijdelijke professionele opslagruimte. Meer informatie daarover treft u op onze opslag pagina.